Tisíc a jedna noc I – neklidná
Portugalsko v krizi – režisér pohroužený do nového filmu, ve kterém není s to najít smysl, přenechává slovo mladé a krásné Šeherezádě, která se s kuráží a nadšením pokusí zvrátit svůj neblahý osud a nenudit Krále pochmurnými historkami o neklidu šířícím se zemí. Třídílný snímek osobitého tvůrce, ve kterém se snaží podat aktuální zprávu o své zemi, vzbudil pozornost na letošním MFF v Cannes.
Portugalsko – země v krizi. Filmový režisér, pohroužený do nového filmu, ve kterém není s to najít smysl, zbaběle uteče a nechá mladou a krásnou Šeherezádu, aby se ujala jeho role. Ta se s kuráží a nadšením pokusí zvrátit neblahý osud a nenudit Krále pochmurnými historkami. Jak noci plynou, neklid se mění ve sklíčenost a ta se obrací v okouzlení. V prvním díle Šeherezáda vypráví o nepokojích, které zachvátily zemi: „Ó, toto jsem se doslechla, požehnaný Králi: V nejsmutnější ze všech zemí, kde lidé sní o mořských pannách a velrybách, se šíří nezaměstnanost…" A s přicházejícím úsvitem se Šeherezáda odmlčí. Dokumentární záběry protestů proti zavírání továrny na výrobu lodí, osudy lidí bez práce, sdělované ve voice-overu, muž řešící přemnožení vos, stylizované scény z cesty politiků a lobbistů – to vše tvoří přebujelou mozaiku, ve které se osobitý tvůrce snaží divákovi podat svědectví o aktuálním stavu své země.