Supersvět
Tragikomedie z rakouského venkova. Prodavačce ze supermarketu najednou začne zaplňovat prázdnou duši samotný Bůh, čímž ji naprosto rozhodí. Druhý celovečerní film známého vídeňského herce Karla Markovicse se promítal na letošním Berlinale.
Gabi Kovanda žije jednoduchý a relativně spokojený život. Pracuje v čistém supermarketu na kraji města, po šichtě jezdí do rodinného domku uvařit pro muže a syna, pak na cvičení. Gabi ale poznenáhlu začíná prožívat momenty, jimž okolí může říkat výpadky. Prostě nevnímá. A pomalu se ukazuje, že v těchto chvílích k ní promlouvá Bůh. „Inspiroval jsem se v samoobsluze,“ říká režisér Markovics. „U pokladny nikdo nebyl, a tak pokladní postříkala posuvný pás čisticím prostředkem a očistila ho. Měla pak v obličeji ohromně prázdný výraz. Tyhle obyčejné věci mě zajímají ze všeho nejvíc.“ Markovics v Supersvětě Boha nijak neukazuje, film staví spíš jako obrazový dialog mezi ním a Gabi, jemuž ostatní mohou nanejvýš přihlížet. Snímku dominuje precizní výkon Ulrike Beimpoldové v hlavní roli a také vynalézavá kamera, která dění často sleduje z božské perspektivy. Výrazně saturovaný obraz pak činí ze sledování Supersvěta návykovou záležitost.