Král Ubu
Když mladičký Jarry na sklonku 19. století stvořil monstrum jménem Ubu, aby šokoval své současníky, sotva tušil, že absurdní svět „polského a trochu francouzského království“ a dryáčnické metody jeho vládce neztratí na výmluvnosti ani na počátku 21. století. Szulkinův Ubu korumpuje sympatizující spodinu pitím, vlivné spoluobčany si podmaňuje devótní vlezlostí. V krvavém komplotu se pak zmocní trůnu, odkud primitivně a razantně manipuluje s voliči. Slibuje jim demokracii a svobodu, ale se svou tupou a krutou kamarilou se stará jen o osobní zisk. Zaváděné reformy jsou absurdní, státní pokladna vyplundrované země zeje prázdnotou, ožebračený lid reptá. Královský pár se svými pochlebníky zesiluje teror. Poté zahajuje válečné tažení proti ruskému carovi a je poražen. Lid chamtivého krále a jeho vulgární ženu sesadí. Mocný car se stalinským knírem obsadí Ubuovu rezidenci a instaluje novou královnu, která slibuje být poslušnou loutkou. Svržený Ubu prchá do sousední země. Na duchu ho posiluje jistota, že lidé jeho ražení se nikde neztratí.