Na jih od mraků
Elegické road movie o starém farmáři ze švýcarských hor a o jeho výletu do Číny. Parta horalů vyráží každý rok na „pánskou jízdu“, která bude letos mimořádně dlouhá. Jeden z nich totiž přišel s nápadem vydat se vlakem přes Berlín, Moskvu a Ulánbátar až do čínského Pekingu. Cena poroty mladých na MFF v Locarnu 2003.
Několik farmářů ze švýcarských hor vyráží každý rok na společný výlet. Jejich pánská jízda bude letos poněkud delší, protože se chtějí vydat vlakem přes Berlín, Moskvu a Ulánbátar do Pekingu. Sedmdesátiletý Adrien se neochotně rozhodne jet až poté, co musí být celé stádo jeho dobytka poraženo kvůli nemoci. Cestu plnou překvapení a nečekaných zážitků však staří pánové postupně vzdávají a vracejí se domů. Do cíle dorazí jen Adrien, který se nikdy neoženil a už vlastně nemá pro co žít. Jeho cesta vede ještě dál než do Pekingu, až kamsi na čínský venkov, kde se pořádají tradiční býčí zápasy, podobné jako ve Švýcarsku. V daleké cizině, a přece ve „svém prostředí“, pak osamělý stařec smutně bilancuje vlastní život... Do tradičního modelu road movie dosadili autoři tohoto snímku nezvyklé postavy, totiž stárnoucí, unavené a zanedbané tatíky ze zapadákova. Netečné cizí prostředí vesměs odráží jejich pocity marně prožitého života. Turistické atrakce zmíněných velkoměst jsou opomenuty a příběh se většinou „odbývá“ na nádražích, v bočních uličkách, v hotelových pokojích, případně ve vlakových kupé. Film získal Cenu poroty mladých na MFF v Locarnu.