Poslední vítězství
Jste-li obdivovateli vášnivé italské povahy, pak si nenechte ujít strhující popis příprav a průběhu sportovně-kulturní události roku v toskánské Sieně, po staletí trvajícího koňského dostihu „palio“.
Pokud jste někdy při svých toulkách Toskánskem zavítali do starobylé Sieny, jistě jste dříve či později narazili na fenomén zvaný „il palio“. Několik staletí existujícím koňským dostihem, odehrávajícím se na centrálním náměstí del Campo, žijí Sienští po celý rok. Stará zástavba je historicky rozdělena do obvodů, jejichž obyvatelé tvoří uzavřené komunity. Rivalita jednotlivých „měst ve městě“ vrcholí právě strhujícím tříkolovým dostihem. Dokumentární film Johna Appela přibližuje frenetickou atmosféru loňského palia prostřednictvím výpovědí několika obyvatel obvodu Civetta (poslední vítězství roku 1979) a pohledů do zákulisí sportovně-kulturní události roku. Vášnivá oddanost, s níž dvaadevadesátiletý Egidio hovoří o „svých“ lidech a „své“ čtvrti, nadchne, vyvolá úsměv i dojímá. Snímek zachycuje obdivuhodnou soudržnost lidí všech generací, pro které vyhrát právě to letošní palio je cennější než cokoli jiného. Zvítězí letos Civetta, anebo skropí slzy jejích obyvatel rozdupaný písek náměstí del Campo po pětadvacáté?