Mazaný Filip
Filmová podoba stejnojmenné hry pražského Divadla Sklep je osobitá parodie na klasické detektivky Raymonda Chandlera a odehrává se v Los Angeles druhé poloviny třicátých let. Autorský filmový debut scenáristy, režiséra a producenta Václava Marhoula, oceněný dvěma Českými lvy 2003.
Na počátku byla stejnojmenná hra Václava Marhoula, kterou uvedl ve své produkci a režii na jevišti pražského Divadla Sklep na podzim roku 1986. Příběh odehrávající se v Los Angeles třicátých let je parodií na detektivní příběhy americké drsné školy z pera Raymonda Chandlera. Mazaný Phil Marlowe v podání šarmantního Tomáše Hanáka (role mu byla psána přímo na tělo) je pravým opakem úspěšného muže: umí všechno, jen ne slušně se uživit. Neprodá se však ani za peníze nebo hrozby, ani za přízeň krásných dam. V našem příběhu, komentovaném samotným detektivem, má na přání klienta nalézt jeho bratra-dvojče. Pátrání se pochopitelně komplikuje a Marlowe získává od četných postav, zkarikovaných v duchu žánru, protichůdné informace… V jemné, inteligentní parodii s mnoha citacemi a odkazy, která byla celá natočena v ateliérových kulisách, se půvab chandlerovských postav snoubí s poetikou Divadla Sklep. Zmíněná výtvarná stylizace byla oceněna Českým lvem 2003 pro Jana Vlasáka za nejlepší výtvarný počin a stejnou cenou za nejlepší kameru pro Vladimíra Smutného.