Arvo Pärt "24 preludií k fuze"
Mozaika-portrét jednoho z největších postmoderních skladatelů, duchovního minimalisty Arva Pärta.
Estonec Arvo Pärt patří k nejpopulárnějším a nejvýraznějším hudebním skladatelům dneška. Hudba pravoslavného tvůrce s hlubokou vírou zní už pětadvacet let na světových scénách, do filmu ji použili Tom Tykwer, Gus Van Sant a další. Dokument sleduje skladatele v krátkých epizodách: jako by pátral, odkud se bere jeho mimořádnost. Pärt opisuje partituru, vzpomíná na dětství, dohaduje se se ženou, jedí-li se rajská jablíčka nasladko, nebo naslano. Komentuje svůj charakteristický prostý styl „tintinnabuli“ a přelomovou skladbu Alina. Zkouší s renomovanými hudebníky i mladými talenty: ty druhé konsternuje žádostí o podpis. „Škoda že nemůžete natočit tu vůni,“ říká kameramanovi na estonském tržišti. Cituje, co mu řekl metař na ulici: skladatel by prý měl milovat každý zvuk. „Časové znamení v rádiu někdy zní, jako by za tím byl celý život.“ Třináct let strávil v exilu, než se v roce 1993 mohl znovu vrátit do Estonska. Dar geniálního talentu nese s mírným údivem, odpovědností, štěstím i melancholií.