Do cizí náruče
Svědectví, které letos získalo Oscara za nejlepší dlouhometrážní dokument, rekapituluje osudy židovských dětí ze záchranných transportů před nacistickým terorem. Opírá se o autentické výpovědi účastníků evakuace z tehdejšího Německa, Rakouska a Československa, kde v rámci norimberských zákonů probíhalo systematické vyhlazování neárijského obyvatelstva. Jedna z protagonistek vzpomíná na protižidovské pogromy během takzvané křišťálové noci v listopadu 1938. Jiní aktéři líčí dramatické výjevy při loučení na nádraží, další vzpomínají na depresivní procedury na německo-holandských hranicích. V mozaice se objevuje někdejší britský burzovní makléř Nicholas Winton, jehož důmyslnou akci na záchranu ohrožených dětí z protektorátu přiblížil český hraný film Všichni moji blízcí (1999). Unikátní pásmo sleduje také různorodé peripetie, které evakuované děti absolvovaly po přesídlení do Británie. Harrisův dokument upozorňuje na jednu z klíčových kapitol dějin 20. století a přerůstá v širší výpověď o důsledcích bezpráví rozpoutaného v rámci zrůdné ideologie.