Býk
Po Molochu, v němž se Sokurov pokusil o intimní portrét Hitlera, se v novém filmu zaměřuje na výraz existenciální úzkosti ruského diktátora Lenina. Aniž akcentuje politické reálie a mocenský kontext jeho vlády, vyjímá z jeho života situaci z léta 1922, kdy byl po první mozkové příhodě, ochrnutý na půl těla, ale ještě nezbavený daru řeči, izolován ve vyvlastněné usedlosti Morozovových Gorky. Lenin je nazřen pouze jako pacient, trpce nesoucí svou nemohoucnost. Vědomý si nenapravitelného poškození intelektu pomýšlí na sebevraždu. K té mu však musí dát svolení stranické politbyro. Rozčilují ho léčebné procedury, netečný personál, péče Krupské a sestry Marie. Nepotěší ho ani návštěvník, v němž poznáváme Stalina. Pocit, že se mu život vymyká z vlastní vůle, zesiluje i zákaz jakékoli komunikace s vnějším světem – čtení novin, telefonování. Gradace poznání unikajícího smyslu života tvoří vlastní obsah filmu, kterému Sokurov, tentokrát i jako kameraman, vtiskl výmluvnou vizuální podobu. Vyhaslé barvy a jemně zamlžený obraz přesně kreslí soumrak rozumu a ducha.