Absolut Warhola
Poeticky laděné hledání kořenů americké popové ikony Andyho Warhola, které zasahují do zapadlé slovenské vísky Miková, domova jeho rodičů před odchodem za oceán. Hrdí příbuzní vzpomínají na kontroverzního umělce, jenž pro ně vždy představoval „nášho Andrejku“, šířícího po celém světě slávu rodného kraje.
Kdesi na rozhraní Slovenska, Polska a Ukrajiny se nachází jediné muzeum pop-artu v Evropě. Dokumentární film Stanislawa Muchy pátrá po kořenech americké popové ikony Andyho Warhola, které zasahují právě do Medzilaborců a přilehlé vísky – domova jeho rodičů před odchodem do Nového světa. „Ano, v Mikové žijí Warholovi, lidé překypující hrdostí od té doby, co z televize zjistili, že jejich Andrejko nebyl malířem pokojů, nýbrž světově proslulým umělcem,“ tvrdí režisér, jenž do zapomenutého kraje zabloudil na začátku devadesátých let při svých toulkách po východním Slovensku. Jedna z větví košatého stromu rodiny Warholů se odchýlila za oceán, všichni ostatní však zůstali v zapadlé vesničce, kde nebýt příbuzným souseda znamená mít nálepku cizince a kde jedna láhev slivovice vydá za deset kusů náramkových hodinek. Andyho bratranci, strýcové a tety mají o slavném příbuzném nejasnou představu, s o to větší razancí ji však hájí. Skloňováním jména kontroverzního umělce, jenž pro Mikovské zůstává tím „naším Andrejkem“, se starousedlíci i jejich potomci vymezují vůči vzdálenému světu.