Tmavomodrý svět
Píše se rok 1950 a k nynějším nepřátelům lidu, uvězněným ve věznici Mírov, patří i bývalý elitní stíhač RAF a válečný hrdina, důstojník František Sláma. Po okupaci Československa v roce 1939 odešel se svým žákem a mladším kolegou Karlem Vojtíškem bojovat proti Němcům ve službách Britského královského letectva. Přes každodenní riziko nasazování života se českoslovenští piloti nemohli dočkat, až budou moci vystartovat proti nepříteli. Když k tomu konečně došlo, začala si smrt vybírat i mezi nimi. Při jednom z útoků na německé bombardéry je Vojtíškův stroj zasažen a zřítí se. Vojtíškovi, který je považován za mrtvého, se ale podaří seskočit padákem a pomoc nalezne v odlehlém domě u osamělé Angličanky Susan. Když se druhý den vrací zdravý zpět na letiště, svěřuje se Slámovi se svým osudovým setkáním, které mu přineslo i poznání první opravdové lásky. Nikdo z nich netuší, že po něm už nic nebude jako dřív… „Příběh Tmavomodrého světa je vlastně komorním dramatem na pozadí velké historické události: všudypřítomná válka a vědomí, že můžete každý den přijít o život, tu všechny vztahy jaksi zintenzivňuje a urychluje,“ říká Jan Svěrák. Kromě soukromého příběhu o přátelství a lásce je film i velkolepou podívanou s dramatickými leteckými bitevními scénami a náročnými triky. Vzdává hold mnoha českým pilotům, které historie zradila a na něž po návratu do vlasti čekala neradostná budoucnost. Připomíná odvahu válečných hrdinů, na jejichž skutky by ani příští generace neměly zapomenout.