Muž bez minulosti
Co má dělat člověk, který si už zvykl žít bez minulosti, když se přihlásí jeho rodina a tvrdí mu, že je někým, kým si nepřeje být? Aki Kaurismäki řeší tento problém s humorem i se soucitem, ve stylu a v duchu svého filmu Mraky odtáhly, s jehož herci se v Muži bez minulosti znovu shledáme. Režisérovi vynesl film letos v Cannes Velkou cenu poroty a Cenu za ženský herecký výkon pro Kati Outinenovou.
Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž ovšem nabude ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl oceněn letos v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinenová získala Cenu za ženský herecký výkon.