Dodatek
Medik Filip a garderobiérka Hanka sekundovali dramatu lékaře Tomáše ve filmu Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou. Nyní sledujeme jejich milostný vztah, komplikovaný Filipovým maximalismem. Svou seberealizaci vnímá jako poslání, zvažuje i odchod do kláštera, hledá souznění a soulad citu a rozumu, víry a vědy.
Medik Filip a garderobiérka Hanka se objevili již ve filmu Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou, po boku umírajícího lékaře Tomáše. Tyto fragmenty jsou použity i v návazném filmu, cele zaměřeném na nesnadný vztah této dvojice. Zanussi tu opět zpracovává své oblíbené téma antinomie citu a rozumu, víry a vědy a ilustruje je Filipovým dilematem: „Je to příběh mladého muže, který touží po sladění víry s životem, po propojení idealismu s reáliemi naší doby. Po nejnáročnější seberealizaci, vnímané jako poslání. Váhá mezi odchodem do kláštera a službou veřejnosti. Svou nerozhodností komplikuje život své dívce i svému okolí. O tom vyprávím. Ale hlavně o idealismu. Mladí lidé touží po životních hodnotách, přesahujících egoistické zájmy vymezené komfortem, atraktivní dovolenou, bankovním kontem, skvělým bydlením. Jakkoli po tom všem bažíme, jenom materiální prospěch není s to poskytnout úplnou satisfakci.“