Film je inspirován Čechovovým nazíráním lidského údělu a vypůjčuje si z jeho tvorby dva motivy. První se pojí s Petrem a jeho úsilím o vymanění se z vlivu despotického otce, druhý se zaměřuje na tragickou lásku mladé Taťjany. Propojení obou dějů nastoluje otázku, zda má citlivé a zranitelné mládí šanci vůči banalitě a surovosti světa, do něhož bylo zrozeno. Kira Muratovová říká: „Film – to je výroba přízraků. Když natáčím film, tak všechno ze sebe vydávám. Je to hrubá profese, jsme jako chirurgové. Výsledkem je iluze, tvořená ovšem krutými prostředky... Chci, aby každá postava působila jako emocionální uštknutí. Nepoddajný materiál mě vzrušuje, mobilizuje, vybízí. Co klade odpor, to mi pomáhá. Mý životní krédem je: čím hůř, tím líp! ... Film je vlastně neužitečná věc, přepych. Ostatně jako veškeré umění. No a co? Proč bych měla dělat věci potřebné lidem?“