Proměna
Na rozdíl od jiných přepisů Kafkovy Proměny Fokinův film, dedikovaný již nežijícímu divadelnímu režisérovi Petru Léblovi, uvádí na plátno „hmyzí“ podobu Řehoře Samsy v pozoruhodné kreaci Jevgenije Mironova. Metafora totálního vyobcování a sebezničující samoty je tu klenuta i vizemi tryskajícími z hrdinova podvědomí.
Kafkova povídka Proměna (1912) byla již několikrát zfilmována. Naposledy zaujala ruského divadelního režiséra Valerije Fokina, který svůj přepis dedikoval již nežijícímu českému kolegovi Petru Léblovi. Na rozdíl od režisérů, kteří se vyhýbali zpodobňování fyzické proměny obchodního cestujícího Samsy v brouka, Fokin nechává vynikajícího herce Jevgenije Mironova hrát jeho tělesnou deformaci. Umocňuje tak beznadějnost Samsovy situace a neodvolatelnost jeho bytostné degradace, pod níž se podepsal jak despotický otec, tak nenáviděná práce i absence životního cíle. Samsa, deptaný zhnusením vlastní rodiny, si uvědomuje marnost existence ve světě bez lásky a soucitu. Fokin klene film do metafory totálního vyobcování jedince ze společnosti, do obrazu sebezničující samoty. V souladu se surrealistickým duchem předlohy tu hrdinovy vnitřní reflexe zastupují snové vize tryskající z vrstev jeho podvědomí.