Hvězda
Léto 1944 u polské hranice. Rozvědka poručíka Travkina má prozkoumat německou přípravu k chystané ofenzivě. Výprava do týlu nepřítele neodvolatelně spěje k tragickému konci. Avšak Travkinova „Hvězda“, než se navždy odmlčí, dosáhne spojení se „Zemí“ a umožní tak Rudé armádě podniknout protiopatření.
Předlohou k filmu byla novela Emmanuila G. Kazakeviče z roku 1947, v níž autor zachytil práci rozvědčíků Rudé armády na polské hranici v roce 1944. Kazakevič (1913 – 1962), syn židovského učitele a novináře, byl pozoruhodná postava sovětské literatury. Vystřídal řadu povolání, do války odešel dobrovolně a z prostého průzkumníka se stal velitelem divizního průzkumu. Byl třikrát raněn, několikrát vyznamenán, došel s Rudou armádou až do Berlína. Po demobilizaci se věnoval literární tvorbě vlastní i překladatelské a jeho nejsilnější inspirací byla válka. Jeho prózy, z nichž nejslavnější je právě Hvězda, byly sovětským režimem přijímány s rozpaky. Postrádaly oslavný tón oficiálně chválených románů, líčily válku jako drsný a z pohledu civilisty krutý zápas o přežití. Na hrdinství postav tragického příběhu Hvězda, na jejich práci rozvědčíků, jež spojila náhoda, není nic romantického. Díky spolupráci se zkušenými scenáristy a díky dobře zvolenému obsazení se Nikolaji Lebeděvovi povedlo zachovat věrnost autorovu stylu, z něhož je cítit osobní zkušenost.