Rocco a jeho bratři
Jeden ze zásadních italských snímků minulého století, emocionálně vypjaté drama s prvky neorealismu, přibližuje osud pěti bratrů Parondiových, kteří spolu s matkou přesídlí z chudého jihu do industriálního Milána. V hlavních rolích nedávno zrestaurovaného snímku, který měl zásadní vliv na rané filmy Scorseseho či Coppoly, se zaskvěli Alain Delon, Annie Girardotová a Renato Salvatori.
Zlatá šedesátá nezačala v Itálii vůbec špatně. Zatímco si Federico Fellini přebíral Zlatou palmu v Cannes za Sladký život, připravoval jeho neméně proslulý kolega Luchino Visconti k premiéře v Benátkách svůj opus magnum Rocco a jeho bratři. Brilantní, emocionálně vypjaté drama s organicky zakomponovanými prvky neorealismu se plně soustředí na rodinu Parondiových, která se po smrti otce vydá z rodné Lukánie na chudém italském jihu do průmyslového a životem tepajícího Milána, kde na matku a bratry Simoneho, Rocca, Cira a Luku čeká již zabydlený nejstarší Vincenzo. Jako by svody a nástrahy odcizené metropole severu jako zkouška soudržnosti rodiny nestačily, objevuje se Nadia, koketní dívka lehkých mravů odvedle. V hlavních rolích snímku, který neunikl očím cenzorů a o více než deset let později měl zásadní vliv na rané filmy Scorseseho či Coppoly, se zaskvěli Annie Girardotová, Renato Salvatori a Alain Delon coby pokorou prodchnutý idealista Rocco.