Transit Havana
„Homofobia no, socialismo si!“ praví oficiální slogan progresivního směru kubánské politiky. Jednou ročně jsou proto do Havany pozváni špičkoví plastičtí chirurgové, aby splnili sen pěti obyvatelům toužícím po operativní změně pohlaví. Plnokrevné dokumentární drama sleduje tři zájemce o vytoužený zákrok i překážky, kterým musí na cestě za ním čelit.
Mariela Castrová, dcera kubánského prezidenta Raúla Castra, aktivistka a odhodlaná bojovnice za práva sexuálních menšin, prosadila, aby byli do Havany pravidelně zváni plastičtí chirurgové z Evropy. Tito špičkoví odborníci se však do karibské metropole vydávají pouze jednou ročně a životní sen – operativní změnu pohlaví – tak mohou splnit jen pěti vybraným transsexuálům. Po dobu jednoho roku sledujeme tři z nich (Odette, Juani a Malú), kteří se zapsali na čekací listinu. Odvrženi církví i věřícími se potýkají s averzí i ve vlastních rodinách, čelí diskriminaci a chudobě, odmítají se živit prostitucí a zápasí s vnitřní nejistotou z nevratné změny – taková je životní realita trojice hrdinů, vyhlížejících šanci na vytoužený zákrok. Jedinečný dokument se zříká prvoplánové osvěty a nabízí plnokrevné drama, odehrávající se v ostrovním státě plném paradoxů, kde možné změny předznamenává oficiální slogan nové progresivní politiky „Homofobia no, socialismo si!“.