Ztraceni v Mnichově
Nebyla náhodou mnichovská dohoda v roce 1938 diplomatickým vítězstvím? Filmový štáb by o tom v originální komedii Petra Zelenky rád točil, na place jej ale stíhá jedna katastrofa za druhou, včetně alergie hlavního herce na papoušky. Unikátně strukturovaná černá komedie si střílí z filmařů i z věčných bolestínů.
Může být mnichovská dohoda z roku 1938, při níž Československo muselo postoupit pohraniční území Německu, vnímána jako diplomatické vítězství? Režisér Petr Zelenka svoji originální komedii věnuje historikovi Janu Tesařovi, jenž dekonstruuje mýtus o mnichovské dohodě jako největší zradě na českém národu. Podobné sdělení by rádi do svého filmu přenesli i hrdinové Zelenkova snímku, jimiž jsou filmaři, kteří točí příběh novináře Pavla. Ten v současné Praze unese papouška jménem Sir „P“, kontroverzního opeřence, který si pamatuje okolnosti podepsání mnichovské dohody a nebojí se o ně podělit. Natáčení se však filmařům za bizarních okolností rozpadne a film nikdy nevznikne. Ztraceni v Mnichově zaujmou unikátní strukturou, kdy prvních několik desítek minut sledujeme příběh novináře Pavla s papouškem, aby pak začal „druhý film“ o zoufalých filmařích, které stíhala jedna katastrofa za druhou. Petr Zelenka v absurdní černé komedii ironizuje jak filmařskou branži, tak českou bolestínskou povahu.