Zemřít na smrt
Michel je přímo prototypem outsidera, navíc je silně hypochondrický a posedlý vidinou smrti. Aby ne, když je chorobně závislý na své sebestředné matce, která přestála rakovinu a nemluví o ničem jiném. Sled bláznivých a absurdních situací, do nichž se dostávají, je v tomto výrazně stylizovaném díle podán se sofistikovaným humorem.
Neschopnost zarostlého outsidera Michela uniknout z dosahu své sebestředné matky a také skutečnost, že se hrdina až paranoicky upíná k faktu lidské smrtelnosti – to jsou hlavní témata této výstřední komedie. Černobílý debut Xaviera Serona nemá daleko ke svéráznému, osudem ovládanému univerzu belgického kolegy Jaca Van Dormaela, předkládá však svou osobitou estetiku a tóninu. V jeho úvodu spatříme Michela (Jean-Jacques Rausin) jako kojence u matčina prsu a hned vzápětí jako téměř čtyřicátníka, který si pro sebe hledá vhodnou velikost rakve – tyto dva momenty dokonale ohraničují to, čím se hrdina posedle zaobírá, zatímco jeho současný život směřuje odnikud nikam. Marně zkoušel být hercem a ztratil veškerou naději, že by se vymanil ze své stagnace, a tak jen dělí čas mezi matku a stejně nesamostatnou přítelkyni. Díky protagonistovi se ve filmu řetězí absurdity všeho druhu a nápadité scény, podléhající dynamice chaosu.