Probdělé noci
Nonkonformní polský režisér, jenž z mantinelů tradiční dokumentární tvorby neustále vybočuje k hybridním formám, vzdává portrétem varšavských mladíků Krzysztofa a Michała hold generaci dvacátníků, hltajících každý den plnými doušky i poté, co se zbytek města uložil ke spánku. Formálně elegantní film naplno pulzuje jejich životním tempem, ať už rytmus udává plechový zvuk techna, či melodický house.
Podobně jako Berlín na přelomu milénia se nedávno i Varšava otevřela dnešním dvacátníkům a naplno pulzuje jejich životním tempem, ať už rytmus udává plechový zvuk techna, či melodický house. Pětadvacetiletý Krzysztof stojí ve svém několikaletém vztahu na rozcestí, a proto se zesiluje přátelské pouto, jež ho pojí s Michałem. Dva spolužáci z umělecké školy ve své začínající dospělosti proplouvají oparem nekončících večírků: jeden hltá život plnými doušky a ztrácí pevnou půdu pod nohama s každým novým milostným vzplanutím, druhý nás okouzlí svou rozvážností i deanovskou svůdností, s níž mu cigareta visí z koutku úst. Formálně elegantní, spíše emocím než chronologii scén se podřizující pocta mládí ukazuje, že snít můžete i tehdy, jste-li zcela probuzeni. Krystalicky čistý filmový tvar odráží životní gesto generace, která přepisuje společenskou krajinu nejen v dnešním Polsku, a zároveň mění naše představy o možných polohách dokumentární tvorby jako takové.