Spojené státy lásky
Začátek 90. let přinesl zásadní společenské změny a řadu nových možností. Uvědomují si to i čtyři hrdinky různého věku, toužící po naplnění svých životů. Snímku jednoho z nejvýraznějších polských tvůrců současnosti dominují skvěle zachycené momenty spalující, bolestné touhy po lásce a intimitě i precizní kamera Olega Mutua. Stříbrný medvěd za nejlepší scénář na letošním Berlinale.
Začátek devadesátých let s sebou přinesl zásadní společenské proměny a řadu nových možností. Uvědomují si to i čtyři hrdinky filmu – Marzena, bývalá královna krásy, jejíž manžel pracuje v zahraničí, dosluhující učitelka ruštiny Renata, Agata, mladá matka uvězněná v nešťastném manželství, a Iza, ředitelka školy zamilovaná do otce jedné ze studentek. Jedno mají všechny společné – svorně touží po změně a naplnění svých životů. Jeden z nejvýraznějších současných polských tvůrců Tomasz Wasilewski už ve svých předchozích snímcích prokázal mistrnou schopnost postihnout na malém prostoru niterné prožitky svých postav a i jeho nejnovějšímu snímku dominují skvěle zachycené momenty spalující, bolestné touhy po lásce a intimitě. Precizní, šedomodře laděné obrazy předního evropského kameramana Olega Mutua pak mrazivě podtrhují pocit osamělosti jednotlivých postav. Na letošním Berlinale byl snímek oceněn Stříbrným medvědem za nejlepší scénář.