Fuocoammare (Požár na moři)
Středomořská Lampedusa, pro některé bezpečný přístav, pro jiné pohřebiště. Místní obyvatelé každý den hledí se zármutkem na jednu z největších humanitárních katastrof naší doby. K nezměrnému lidskému neštěstí totiž není možné být netečný, což dokazuje i dokument oceněný Zlatým medvědem za nejlepší film letošního Berlinale, zabraňující nám odvrátit od kruté reality zrak.
Dvanáctiletému Samuelovi se ne vždy chce do školy, raději by s prakem šplhal po stromech nebo se poflakoval v přístavu. Jeho spokojené dětství se však odehrává v netradičních kulisách, na ostrově uprostřed Středozemního moře, který se stal cílovou stanicí Afričanů vydávajících se na chatrných plavidlech přes rozbouřené moře. Lampedusa, pro některé bezpečný přístav, pro jiné pohřebiště. Svět sám pro sebe, zapouzdřený před zbytkem Evropy, zná snad nejlépe doktor Bartolo, jediný lékař na ostrově… Gianfranco Rosi hledí očima místních obyvatel na skalnatou krajinu a okolní moře, kde se odehrává jedna z největších humanitárních katastrof naší doby. Komplexní autorský přístup se zříká snah o vyvolání kontroverze či prvoplánové polemičnosti. Byť lze fenomén migrace vnímat řadou způsobů, k nezměrnému lidskému neštěstí není možné být netečný, neboť dokument oceněný Zlatým medvědem za nejlepší film letošního Berlinale nám svou naléhavostí zabraňuje od kruté reality odvrátit zrak.