Když je kapitán amerického námořnictva povolán do Vietnamu, jeho atraktivní ženu (Jane Fondová) pohltí ze dne na den samota. Setkání s částečně ochrnutým válečným veteránem (Jon Voight) jí však převrátí život naruby. Třemi Oscary oceněné drama pojednává o bezmezné krutosti, s níž válka ničí nevinné lidské životy, aniž by v něm byl ozbrojený konflikt přímo vyobrazen.
Když je kapitán amerického námořnictva Bob Hyde (Bruce Dern) povolán do Vietnamu, jeho atraktivní ženu Sally (Jane Fondová) pohltí ze dne na den samota. Život se jí převrací naruby; stěhování z vojenské základny do domu nedaleko pláže, impulzivní nákup sportovního auta či rozhodnutí nastoupit jako dobrovolnice do místní nemocnice však příliš neodpovídají Bobovým představám o tom, jak by se „správná“ manželka cílevědomého mariňáka měla chovat. Zatímco on v tisíce kilometrů vzdáleném vietnamském pekle poznává lživost uhlazených reportáží z fronty, Sally se v nemocnici seznamuje s částečně ochrnutým válečným veteránem Lukem (Jon Voight), jenž se zmítá v depresích, sžírán pocity viny. Snová atmosféra i melancholický dobový soundtrack probarvují vyprávění o jejich až příliš těsném sblížení, zatímco je výmluvně vykreslena nesmyslnost jakéhokoliv ozbrojeného konfliktu z pohledu těch, jež zasáhl s nezměrnou krutostí. Za nejlepší původní scénář i herecké výkony Voighta a Fondové byl snímek oceněn třemi Oscary.