Otevřená tlama
Zrození, dětství a mládí, dospělost, láska, stáří, smrt, málokdo se odhodlá zobrazit to poslední, z čeho se skládá život. A téměř nikomu se nepodaří postihnout ve filmu ony finální chvíle - co znamenají pro toho, kdo odchází, i pro ty nejbližší okolo. Pialatovo dílo, pohybující se mezi syrovým záznamem a metafyzicky laděnou úvahou, je mistrovské.
„Maurice Pialat je autor, díky němuž jsem se začal zajímat o realismus ve filmu. Ten je totiž v jeho tvorbě natolik odlišný a často až fyzický, že se stává abstraktním, metafyzickým. Je tomu tak alespoň ve snímku Otevřená tlama, v němž prostřednictvím jednoduché premisy rodinného setkání ukazuje, že smrt a sexualita jsou neoddělitelně spjaty.“ Olmo Omerzu. Vzbuzuje to na straně diváka skutečně zvláštní pocit, když na plátně vidí přesně odpozorované detaily skutečnosti a rovněž plynutí děje působí autenticky, není uměle dramatizováno a nejsou z něho eliminovány statické či nevýrazné momenty, a na druhé straně jasně vnímá, že smysl díla se klene kdesi vysoko nad těmito až pedanticky zaznamenanými podrobnostmi. Jadrné slovo tlama v názvu filmu také není míněno jako vulgarita, jak se nejprve zdá, a po zhlédnutí filmu navozuje docela jiná významová spojení.