Zkáza krásou
Sotva několik let oslňovala Lída Baarová filmové diváky svou krásou, než se nad ní začala stahovat mračna kvůli jejímu poměru s Goebbelsem. Herečka sebe samu ve vzpomínkách vidí jako oběť, ale film, přestože jí s vážností naslouchá, naznačuje, že tragika jejího osudu byla nejednoznačné povahy.
Není divu, že příběh Lídy Baarové, české filmové hvězdy, zaujal střihače Jakuba Hejnu a dokumentaristku Helenu Třeštíkovou, která v jedné z tematických linií své tvorby sleduje podoby konfliktu jednotlivce s dějinami. Osudným se v případě herečky, kterou úspěchy dovedly ve 30. letech do velkého filmového světa v Berlíně, stal její milostný poměr s Goebbelsem. Vrhl na ni temný stín, z něhož nevystoupila ani po smrti, znamenal zákaz hraní, poválečné věznění za kolaboraci a poté útěk do doživotního exilu. Také Zkáza krásou, stejně jako televizní dokument z poloviny 90. let, vychází z jejího vzpomínání, natočeného Helenou Třeštíkovou při návštěvě u ní v Salcburku, jenže tady je subjektivní perspektiva Baarové rozsáhle konfrontována s archivními zpravodajskými záběry a rovněž s četnými ukázkami z filmů, v nichž hrála. Obraz trpitelky tak zčásti překryje jiný, sebestředné hvězdě v něm zjevně chybí schopnost kritické sebereflexe a ještě v pozdním věku žije v zajetí klamných iluzí.