Odvaha
V období třiceti měsíců, během zrodu jedné z deseti největších jezdeckých bronzových soch na světě, která dnes zdobí Brno, probíhal fascinující „dokumentární dialog“ mezi renomovaným filmařem a jednou z nejvýraznějších osobností tuzemského moderního umění, sochařem a malířem Jaroslavem Rónou. O soše, o věcech hmotných i abstraktních, o podstatě tvorby a odvaze umělce prosadit si svou vizi.
„Nejradši bych byl, kdyby přišli k této soše tito lidé a pochválili mě: Michelangelo, Rodin a Bourdelle. A ještě mezi ně patří nějakej, co se jmenuje Donatello,“ svěřuje se s typickým neodolatelným humorem sochař a malíř Jaroslav Róna. Jedna z nejvýraznějších osobností tuzemského moderního umění vyhrála soutěž na jezdeckou sochu rytíře na koni pro Moravské náměstí v Brně. Nabízelo se tedy navázat na deset let starou spolupráci charismatického umělce a renomovaného dokumentaristy během realizace pomníku Franze Kafky v Praze (Popis jednoho zápasu, 2004). Na časové ploše třiceti měsíců, během nichž socha zvaná Odvaha za asistence architekta, ale i štukatéra, bronzíře a cizeléra vznikala, tak s nedocenitelnou pomocí kameramana Míry Janka vznikl dokumentární dialog filmaře. Rozhovor o soše, o hmotě i věcech abstraktních a unikavých, o podstatě tvorby, o odvaze provést to jediné, co podle Róny lidi upoutá a přesvědčí – čin.