Romance pro křídlovku
Křídlovka je trubka s teskným zvukem, který jako by se vznášel nad celým lyricky pojatým příběhem první lásky, ohraničené létem a ukončené smrtí hrdinova dědečka. Chlapcův vstup do dospělosti je poznamenán bolestí, kterou s ním jako formující zkušenost prožije díky síle Vávrova poetického stylu i divák.
„​Romance pro křídlovku je světový film, který není ve světě známý. Narodil jsem se v roce 1967, kdy měl premiéru. Natočil jej stárnoucí režisér Otakar Vávra, obklopený mladými spolupracovníky (kameramanem Andrejem Barlou a výtvarnicí Ester Krumbachovou), a vyrovnal se jím nejlepším dílům svých žáků – tvůrců československé nové vlny. Je to čistá poezie, kongeniální zpracování básně Františka Hrubína. Když jsem ten film uviděl poprvé, rozhodl jsem se být filmařem.“ Jan Hřebejk. Je to zázrak, evokovat černobílým filmem barvy a vůně léta, uprostřed něhož se mladičký Vojta setká v jeden moment s láskou a se smrtí a obě ho poznamenají na celý život. Citlivě vybraní herci, řeč náznaků, podobající se básnickým metaforám, zářící slunce, zpěněná řeka, teplé noci, opojná jízda na řetízkovém kolotoči a také chvíle v chalupě s dědečkem, který se v mysli stále dokola vydává na svou úzkostnou pouť, z toho je utkán příběh s poselstvím, které se zadírá hluboko pod kůži.