Osenina zkáza
Služebná Osen prodává své tělo, aby zaplatila studia poslíčka Sokičiho. Ten po letech, už jako vážený a zámožný lékař, na svou dobrodinku dočista zapomněl, nebýt osudného setkání na deštěm zkrápěném vlakovém nástupišti… Hluboce dojemná milostná tragédie se může pochlubit sytě expresivní obrazovou složkou pozdního němého filmu a smělým využitím četných retrospektivních pasáží.
Hluboce dojemná milostná tragédie, jejímiž hrdiny jsou dva bývalí zaměstnanci nepoctivého obchodníka s uměním. Služebná Osen prodává své tělo, aby zaplatila studia poslíčka Sokičiho. Ten po letech, už jako vážený a zámožný lékař, na svou dobrodinku dočista zapomněl, nebýt osudného setkání na deštěm zkrápěném vlakovém nástupišti… Film, který se natáčel jako němý, ale do kin byl uveden s hudebním doprovodem a hlasem vypravěče, se může pochlubit sytě expresivní obrazovou složkou pozdního němého filmu a smělým využitím četných retrospektivních pasáží. Retrospektivní záběry, nasáklé atmosférou období Meidži, čerpají jak z Mizogučiho vzpomínek z dětství, tak z románu velkého Kjóky Izumiho a zachycují éru tehdejšímu publiku již vzdálenou. Mizogučiho stěžejnímu tématu ženy obětující vlastní štěstí ve prospěch milovaného muže vdechla na plátně život herečka Isuzu Jamada (která také ztvárnila hlavní roli ve filmu Ósacká elegie a později postavu „lady Macbeth“ v Kurosawově Krvavém trůnu).