Ósacká elegie
Mladá telefonistka Ajako musí splácet dluhy svého otce a platit školné bratra, aniž by se od nich dočkala sebemenšího vděku. Veškerou naději proto upíná k plánovanému útěku se svým snoubencem. Film, díky kterému se Mizoguči stal nejslavnějším režisérem v zemi, byl počátkem jeho celoživotní spolupráce se scenáristou Jošikatem Jodou.
Tento nekompromisně rozhořčený film byl vědomou společenskou a kulturní provokací, vmetenou do tváře čím dál tím více se militarizujícímu Japonsku roku 1936. Pro Mizogučiho, který se díky tomuto snímku stal nejslavnějším režisérem v zemi, znamenal také počátek celoživotní spolupráce se scenáristou Jošikatem Jodou. Navzdory původnímu jménu Ósaky (Naniwa) v japonském názvu se film odehrává v současnosti a vypráví žhavě aktuální příběh. Herečka Isuzu Jamada v něm ztělesňuje telefonistku Ajako, jež se nechá vydržovat svým šéfem Asaiem. Mladá žena musí totiž splácet dluhy svého otce pijana a platit školné za svého bratra, aniž by se od nich však dočkala sebemenšího vděku. Veškerou naději proto upíná k plánovanému útěku se svým snoubencem. Kvůli tomuto plánu ukradne peníze a po jeho krachu jí nezbývá nic jiného než, jak sama říká, „život ve zločinu“. Nesmlouvavý, konfrontační závěr se mnohem více podobá Samu Fullerovi než Mizogučimu, na jakého jsme zvyklí.