Masaryk
Diplomat Jan Masaryk bojoval s vnitřními démony i velkými dějinami, jejichž krutý běh se snažil zvrátit v Londýně těsně před podepsáním mnichovské dohody. Režisér Julius Ševčík vypráví ve dvou časových liniích příběh muže, jenž se cítil zrazen na příliš mnoha frontách. Masaryk získal 12 Českých lvů.
„Dejte mi už pokoj s tím jménem,“ říká československý diplomat Jan Masaryk, když mu připomenou odkaz jeho otce, prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Jeho dědictví ale není tím jediným, co diplomata tíží. V historickém dramatu Julia Ševčíka je Masaryk v podání Karla Rodena vystaven jak osobním démonům, tak velkým dějinám, jejichž krutý běh se snaží zvrátit. Ševčík odvíjí Masarykův boj ve dvou narativních liniích. Diplomat se po podepsání mnichovské dohody uchyluje do psychiatrického ústavu v Americe, ve flashbacích pak sledujeme, jak se marně snažil dostat světové mocnosti na stranu Československa. Tvůrci tak v audiovizuálně výrazném snímku rekonstruují zásadní dějinné milníky, zároveň se ale snaží postihnout psychologický stav komplikovaného muže, který bránil zrazenou zemi, přičemž se sám cítil zrazen. Masaryk získal rekordních 12 cen Český lev včetně sošky za nejlepší film roku 2016.