Špína
„Nemohla si za to tak trochu sama?“ Variacím této nebezpečné otázky čelí i hrdinka dramatu, již znásilnil učitel. Sedmnáctiletá Lena skončí v léčebně, ani tam se ale kvůli neempatickému personálu nedokáže otevřít… Snímek Terezy Nvotové sděluje, že některých běsů se nelze jen tak zbavit.
To to vytahuje na světlo až teď? Nemohla si za to trochu i sama? A proč nekřičela, když se jí to dělo? Podobným nebezpečným otázkám často čelí skutečné oběti znásilnění, ale i hrdinka hraného celovečerního debutu režisérky Terezy Nvotové. Bezstarostný svět sedmnáctileté Leny skončí ve chvíli, kdy ji u ní doma znásilní učitel matematiky. Agresor v klidu odejde, Lena však skončí v psychiatrické léčebně. Ani tam ale není schopna nikomu sdělit, co se jí stalo, neboť se nezdá, že by místní personál bojoval proti sekundární viktimizaci… Drama o tom, že znásilněním bohužel všechno špatné teprve začíná, upozorňuje na často marginalizovaný problém, na nějž se váže nefunkční profesionální pomoc. Tíživé téma dostává tvar sebevědomé studie charakteru a jeho okolí, jemuž dává kontury kamera Marka Dvořáka a hlavně výkon Dominiky Morávkové, jejíž Lena pozná, že jí nezbývá nic jiného než najít sílu sama v sobě.