Zloději zelených koní
Pokud víte, kde je hledat, můžete být rychle „ve vatě“. Ale nesmíte se bát trochu umazat. Řeč je o vltavínech, polodrahokamech ukrytých pod zemí, na které mají zálusk dva kopáči. Každý ale z úplně jiných důvodů… Dobrodružné drama Dana Wlodarczyka, v němž se jižní Čechy proměňují v malý „Divoký západ“.
Důležité je vědět, kde je hledat. A také komu je střelit. Řeč je o vltavínech, polodrahokamech, které se ukrývají v zemi v jižních Čechách, kam se nejspíše dostaly po dopadu meteoritu. Pavel (Marek Adamczyk), student geologie, ale nekope pro výdělek. S manželkou Karolínou (Jenovéfa Boková) si zrovna zařizuje byt, když u něj zazvoní dávný kamarád Kačmar (Pavel Liška) s tím, jestli by spolu nelegální kopání nerozjeli ve velkém a pro peníze. A Pavel moc dlouho neodolává… Dobrodružné drama Dana Wlodarczyka částečně stojí na očekávání toho, jak moc se celý byznys pokazí a jak toxicky Kačmar zasáhne do života mladého páru. Wlodarczykově volné adaptaci stejnojmenné knihy Jiřího Hájíčka však nechybí ani sociální podtóny z příhraničního regionu. Tvůrci zároveň „prodávají“ jižní Čechy jako malý „Divoký západ“ uvázlý v bezčasí, v němž pár lidí prožívá svoji verzi zlaté horečky. Právě dobrodružný opar je něco, co v českém filmu nevídáme moc často.