Andrzej Wajda: Akce!
Dokument přináší svědectví o dvouměsíčním vypětí jedenaosmdesátiletého Andrzeje Wajdy při exteriérových pracích na filmu Katyň, do nějž promítl i tragédii své rodiny. Není jen pohledem zblízka na to, jak suverénně řídí celý kolos natáčení, ze souhrnu výmluvných útržků se také skládá portrét tohoto výjimečného tvůrce, nositele Oscara za celoživotní dílo z roku 2000.
Snímek, který realizovala čtveřice bývalých studentů Andrzeje Wajdy, sleduje tohoto velikána polské a světové kinematografie během dvou měsíců natáčení filmu Katyń. Jejich pozorné svědectví si všímá každodenního pracovního vypětí, kdy režisér, jak sám na jednom místě říká, řídí tento velký podnik a zodpovídá za každý úkon – vidíme ho, jak koriguje výkony herců či kameramana a jak mu ani v davových scénách neunikne ani ten nejmenší nedostatek. Tragické téma, jež se Wajdy emotivně velmi dotýkalo, protože při katyňském masakru byl zastřelen i jeho otec, zvláštním způsobem ovlivňuje celkové ladění a vyznění tohoto dokumentu, dodává mu hlubší rozměr. K tomu přispívá jak případně zvolené hudební aranžmá, v němž tlumeně patetické motivy provázejí prakticky celý film, tak i nápad, aby režisérův hlas zazníval většinou mimo obraz. Jeho dílčí úvahy se tak vzájemně zřetelněji provazují a Wajda z dokumentu vystupuje jako impozantní myslitel a silná tvůrčí osobnost.