Cecil Taylor: Veškeré noty
Portrét šestasedmdesátileté freejazzové legendy vznikal deset let. Klavírista, kombinující africkou impulzivnost s moderní hudební sofistikovaností, hraje pro kameru velké upřímné představení o své generaci, tvůrčích metodách, lidských stránkách génia.
Šestasedmdesátiletý klavírista Cecil Taylor je klasikem freejazzu. Od šedesátých let natáčí alba s elitními spoluhráči a získal řadu ocenění (mj. od Rockefellerovy a Guggenheimovy nadace). Jeho výbušná a přitom krystalicky čistá hra má však dodnes punc nepřístupnosti a tajemství. Kde se bere tahle hlubinná kombinace africké impulzivnosti a sofistikovanosti moderního muzikanta? Chris Felver, nezávislý filmařský portrétista umělců beat generation, natáčel Taylora deset let. Hudebník se může před kamerou jevit jako strhující herec (mluví o hudebnících, malířích, přírodě, rodině, principech své hudby), vykládající - a dráždivě nedopovídající - svérázné názory s bravurou filozofického entertainera. Ve skutečnosti nebylo snadné prolomit Taylorovu obranu soukromí: „Všechno se dělalo nenápadně, oklikou. Cecil by nikdy neodpovídal na přímé otázky a nepózoval by kameře pro interview.“ Felverův dokument je nejen plný silné hudby, ale také cenně poodhaluje osobnost, která dosud stála ve stínu své tvorby: zbožňovaná i zatracovaná, často nepříliš pochopená.