Kristina Vavřincova
Do životního příběhu zemanské dcery ze zámožné rodiny se promítají středověké dějiny Norska (14. století), kdy mravní řád lidu určovalo přísné katolictví. Život půvabné Kristiny je zachycen od jejího šťastného dětství, které však bylo zkaleno znásilněním v lese. Zneuctěná dívka odchází do kláštera, kde v úkrytu čeká, až dospěje a vdá se za muže ze sousedství, jemuž byla přislíbena. Zamiluje se však osudově do rytíře Erlenda Nikulaussona, uhrančivého svůdníka, který byl uvržen do klatby kvůli milostné aféře s vdanou ženou. Kristina navzdory všem prosadí jejich svatbu a nezastaví ji ani sebevražda Erlendovy bývalé milenky. Dvojice, všemi odsouzena, překoná ostudný skandál a vstupuje do společné budoucnosti, držena neochvějnou silou Kristininy lásky. Dramatický průběh jejich nastávajícího soužití věští vyhořelý kostel jako symbol oslabené duchovnosti a trest za hřích.