Butch Cassidy a Sundance Kid
Legendární western o dvojici sympatických desperátů, kteří přepadají vlaky a ve společnosti svůdné učitelky uprchnou do Bolívie. Režisér George Roy Hill později se stejnou dvojicí natočil gangsterské retro Podraz. Vyprávění se slavnou cyklistickou scénou, famózní závěrečnou přestřelkou a otevřeným koncem získalo čtyři Oscary.
Legendární desperáti Butch Cassidy (Paul Newman) a Sundance Kid (Robert Redford) se živí vlakovými loupežemi. Při jedné z nich je zaskočí najatí pronásledovatelé. Vyčerpávající honička skončí skokem obou psanců ze skály do divokých peřejí. Po přechodném pobytu v New Yorku se Butch, Sundance i jeho milenka Etta přesunou do Bolívie, kde přepadávajíbanky. Po incidentu s domorodými lupiči se náhodou prozradí totožnost obou banditů. Butch a Sundance se octnou v obklíčení policistů a vojáků... Příběh dvojice sympatických dobrodruhů jako by oživoval dobové fotografie. Antiidylický popis lupičského řemesla odlehčují romantické pasáže - například proslulá cyklistická epizoda podmalovaná oscarovou písní Raindrops Keep Fallin’ on My Head. Netradiční western ozvláštňuje stylizovaná krajinomalba a sarkastický humor. Důkazem inscenační a střihačské bravury je závěrečná přestřelka pojatá jako kličkování oživlou střelnicí. V posledním záběru se oba dobrodruzi promění v "nesmrtelné" postavy na fotografii.