Hledání štěstí
V roce 1934 daroval Stalin sovětským Židům na Sibiři republiku s hlavním městem Birobidžan. Boris Rak, syn budovatelů prvních kolchozů, je zasvěceným a soudným průvodcem historií sociálního experimentu, který skončil exodem potomků původních osadníků do Izraele.
Dokument vychází z konfrontace někdejších snů a dnešní reality sovětských Židů, pro něž Stalin ustavil na Sibiři Židovskou republiku s hlavním městem Birobidžan (1934). Ožívají výjevy původního nadšení a pracovního nasazení prvních osadníků, z nichž se zrodil autonomní civilizační a kulturní útvar, formovaný i tradičními představami. Jeho tvářnost je patrná i v realitě dnes zčásti vylidněné enklávy — potomci osadníků emigrovali do Izraele. Zasvěceným a soudným průvodcem svébytným světem jednoho z prvních židovských kolchozů je starousedlík a pamětník Boris Rak. Jeho děti žijí v Izraeli, on sám přes pokročilý věk udržuje s manželkou a zbylými spoluobčany zavedený životní rytmus místní komunity. Na základě vlastní zkušenosti se vyslovuje k minulosti a současnosti státu, v němž žije, i k ožehavé problematice antisemitismu.