Až přijde válka
„Budou se o nás říkat legendy,“ tvrdí jeden z členů paramilitární skupiny Slovenskí Branci, která nelidsky driluje mladé lidi a chce „bránit a uchovat národ“. Dokument Jana Geberta uvedený na Berlinale sleduje mladíka s autoritářskými sklony i sílící nacionalismus v nečekaných věkových skupinách.
„Já jsem asi panovačný a rád rozkazuji,“ říká Petr s nesmělým úsměvem u maturity, když se porovnává s literární postavou. Realita je nicméně ještě trochu jiná. Teenager stojí v čele domobrany Slovenskí Branci, která chce „bránit a uchovat národ“. Petr v lesích trénuje další mladé muže, tato „hra na vojáky“ ale dostává v dokumentu Jana Geberta mrazivou podobu ponižujícího drilu. Petrovy ambice však u cepování vrstevníků nekončí. Touha rozhněvaných mladých mužů po vládě pevné ruky tak dokresluje společenskou atmosféru, v níž sklízí úspěch lídři, kteří pod rouškou ochrany tradičních hodnot brojí proti uměle vytvořeným nepřátelům. Snímek byl uveden v sekci Panorama na letošním Berlinale.