Třicetiletá Patricia Highsmithová se musela cítit poctěna, když si hned její prvotinu Cizinci ve vlaku (1950) vybral ke zfilmování slavný Hitchcock. Jistě ho upoutala postava, jakou nalezneme opakovaně i v jeho dílech, nebezpečný psychopat, skrývající své sklony pod dokonale klamnou maskou. Tady vystupuje jako elegán a neodolatelný bavič dam, jehož krátce před svou předčasnou smrtí ve filmu ztělesnil talentovaný Robert Walker.
Už návrh, který úspěšný tenista Guy dostane ve vlaku během konverzace od neznámého spolucestujícího, je více než podivný, ale vražda Guyovy nevěrné manželky, která se odehraje takřka vzápětí, ukáže, že cizinec svá slova mínil vážně. Bruno mu totiž nabídl, že si navzájem „odpomohou“ od nepohodlných osob, aby tak dokonale zmátli policii. Teď je řada na Guyovi, aby zabil Brunova nenáviděného otce… Počínání obou hrdinů je sledováno paralelně a vzrůstající napětí je umocněno tím, že divák zná další kroky psychopatického Bruna dřív než zoufalý Guy. Atmosféra noirového thrilleru a inspirace expresionismem čiší zejména ze scén v lunaparku, odraz vraždy v brýlích uškrcené oběti je cosi jako Hitchcockem stvrzené autorství.