Signum laudis
Zákopy 1. světové války jsou podmanivě vykreslenou kulisou dramatu kaprála Hoferika, který přes oddanost rakouské monarchii, prokazovanou až fanatickým plněním vojenských rozkazů svých nadřízených, upadne nakonec v jejich nemilost. Tento zvláštní a v dějinách stále se opakující paradox dokázal režisér konkretizovat s nebývalou intenzitou.
Příběh z 1. světové války, situovaný na východní frontu, lze označit jako psychologické drama právě tak jako podobenství. V prvním případě jde především o portrét kaprála Hoferika, jenž slepě plní rozkazy nadřízených i za cenu zbytečných ztrát na životech svých vojáků. V tom druhém stojí v popředí téma moci, jejíž představitelé se ve chvíli potřeby nezdráhají zbavit i svého nejoddanějšího služebníka. Film zaujme pečlivě vystavěným scénářem, propracovanými dialogy a replikami, důmyslně opakovanými v různých významových kontextech, a sugestivní evokací všudypřítomného zmaru. V hlavní roli exceloval Vlado Müller, zásluhou zkušeného výběru herců je však zapamatovatelná i každá epizodní postava. Porota XXII. MFF v Karlových Varech 1980 udělila snímku Zvláštní cenu.