Kultovní sci-fi Stanleyho Kubricka před 50 lety otřásla zvyklostmi svého žánru a nejen po technické stránce ovlivnila filmovou tvorbu následujících desetiletí. Nabídka zhlédnout ji v nově restaurované verzi se proto neodmítá. Tajemný monolit mimozemského původu a zákeřný palubní počítač HAL 9000 v hlavních rolích epické básně o evoluci člověka.
Kultovní sci-fi Stanleyho Kubricka před padesáti lety otřásla zvyklostmi svého žánru a nejen po technické stránce ovlivnila filmovou tvorbu následujících desetiletí – ať už patrně nejslavnějším střihem dějin kinematografie, jenž propojuje dvě scény vzdálené od sebe miliony let, nebo ikonickým průletem astronauta Bowmana záhadnou mezihvězdnou branou. Nabídka zhlédnout ji v nově restaurované verzi se proto neodmítá. Tajemný monolit mimozemského původu a zákeřný palubní počítač HAL 9000 v hlavních rolích epické básně o evoluci člověka; meditativní vesmírná opera, nabízející slovy jen stěží uchopitelný zážitek, jenž vyvěrá z nejryzejšího filmového jazyka.