Studená válka
Nový snímek držitele Oscara za černobílou Idu patřil k nejopěvovanějším soutěžním titulům letošního Cannes, což stvrdila i cena za režii. Uhrančivý příběh osudové lásky, odehrávající se v šedé realitě Polska, ale i v Berlíně, Jugoslávii či Paříži mezi lety 1949 a 1964, je strhující i melancholický, tak jako nakažlivé tóny folklorní hudby i kontemplativní jazz, mající ve filmu nezastupitelné místo.
Zula a Wiktor se potkávají v roce 1949. On, talentovaný hudebník, dává dohromady soubor lidových písní a tanců, ona, temperamentní mladá dívka s citem pro hudbu, je ideální adeptkou na pozici v souboru. Tak začíná jeden z nejúchvatnějších milostných příběhů, který právem získal cenu za režii na MFF v Cannes. Podobně jako v oscarové Idě, Pawlikowski s kameramanem Łukaszem Żalem kouzlí černobílé obrazy, které se divákovi na dlouho otisknou do paměti. Nedílnou složkou podmanivého příběhu osudové lásky je hudba, ať už jde o lidové písně v dojemně prostém podání obyvatel polského venkova, či o melancholické jazzové melodie, znějící v zakouřených pařížských bytech plných debatujících intelektuálů.