Spalovač mrtvol
Excelentní výkon Rudolfa Hrušínského v roli pana Kopfrkingla, který „má rád vše krásné“ a vraždí s přesvědčením, že koná dobro, umocnil režisér opakováním působivé stylistické figury. Spočívá ve výměnách pozadí přes detail hrdinovy tváře, což vyvolává úzkostný dojem, že tato postava je všudypřítomná stejně jako skryté zlo, které ztělesňuje.
Spisovatel Ladislav Fuks by pro zfilmování své stejnojmenné makabrózní prózy sotva našel invenčnějšího režiséra, než byl Juraj Herz. Aby sugestivně vykreslil portrét krajně nebezpečného lidského typu, dokázal Herz na plátně mísit prvky hororu, thrilleru, psychologické studie, dramatu a temné grotesky se stejnou rafinovaností jako autor. Hrdina, napohled ideální představitel všech občanských ctností, není ničím jiným než prázdnou nádobou, kterou lze naplnit jakýmkoliv obsahem. Atmosféra konce 30. let minulého století, stále zlověstněji prosycená antisemitismem, se pro tohoto oddaného zaměstnance krematoria a nepravého ctitele Tibetské knihy mrtvých stane mocným impulzem k uskutečnění jeho scestných vizí.