Jan Palach
Se svým plánem se nikdy nikomu nesvěřil, ke svému činu svolení nepotřeboval. Režisér Robert Sedláček ve svém ambiciózním dramatu rozplétá záhadu studenta Jana Palacha, jenž se 16. ledna 1969 zapálil na protest proti sovětské okupaci Československa a na následky zranění zemřel.
Jan Palach, jedna z nejzáhadnějších osobností českých dějin, se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí na protest proti sovětské okupaci Československa. Za tři dny v nemocnici zemřel. Režisér Robert Sedláček ve svém dramatu pátrá po tom, jak se z dvacetiletého studenta stala lidská pochodeň v době plíživé, ale o to děsivěji samozřejmé změně pořádků. Bojovnost vnímavého muže se smyslem pro spravedlnost se ve snímku stupňuje s tím, jak klesá odpor všech okolo, včetně jeho matky. Sedláček a scenáristka Eva Kantůrková se spolehli na svědectví pamětníků a vyvolávají tak ducha doby, v níž citlivější jedinci nemohli dýchat, neboť pravděpodobně přemýšleli i o pojmech jako „morálka národa“.