Podobenství o moci a její devastující síle existuje nespočet, ale jen vzácně je v nich věnována pozornost také protilehlé straně. Tam nejsou jenom oběti, ale i přisluhovači, oportunisté, udavači, ubozí zbabělci, nebo prostě jen lidé bez vlastního názoru. Snad nikdo je tak přesně neidentifikoval jako Jan Němec v tomto filmu.
Mistrovsky koncipované podobenství se zaměřuje na deformované mechanismy chování, které se etablovaly jako normativní. Bizarní charaktery a pokřivené vztahy jsou zde vykresleny s odstupem, navíc jako by šlo o cosi samozřejmého a nevzrušivě běžného. Modelová situace zlověstně laskavého hostitele, jenž zve k prostřené tabuli jen poslušné a oddané hosty a trestá i sebemenší projev nesouhlasu, byla v době vzniku filmu chápána jako ostrý protirežimní výpad. Rozuměli mu tak nejen diváci, ale i stranická cenzura, která ho pronásledovala různými postihy. Možná i to přispělo k jeho legendárnosti, podstatné však je, že groteskní parabola o postojích lidí tváří v tvář moci má nadčasovou platnost.