Michael Curtiz natočil ponurou, střídmou adaptaci románu Ernesta Hemingwaye Mít a nemít, která je mu svým námětem i duchem velmi blízká. John Garfield hraje bývalého válečného námořního důstojníka, který se zaplete do nezákonného obchodu. Bez ohledu na noirové zpracování jde především o působivou charakterovou studii muže, který se vyrovnává s tím, že jeho život nedopadl podle jeho představ.
Pochmurné a zdrženlivé zpracování Hemingwayova románu Mít a nemít, které dlouho zastiňovala okázalá filmová adaptace Howarda Hawkse z roku 1944, je tématem i duchem bližší předloze. Zároveň jde o Hemingwayovu nejoblíbenější filmovou adaptaci jeho díla. John Garfield v nejlepším výkonu své krátké kariéry hraje bývalého válečného námořního důstojníka, který se ocitne ve finančních problémech. Aby zabezpečil svou strádající rodinu, zaplete se do nezákonného obchodu. Bez ohledu na noirové zpracování jde především o působivou charakterovou studii muže, který se vyrovnává s tím, že jeho život nedopadl podle jeho představ. Je to příběh o poválečné deziluzi – o zmařených snech o finanční prosperitě a rodinném štěstí – a také o tíživé morální ceně za přežití v nové Americe.