Žert
Intelektuálně náročný film se etabloval v 60. letech a nebyl to zdaleka pouze Godard, komu už nešlo o dobrodružný příběh, ale o dobrodružství přemýšlení. Jirešův Žert mezi takové filmy patří; bez divákova neustálého zvažování, jaké podněty vyvolávají hrdinovo asociativní řetězení vzpomínek a proč se beze švů prolínají útržky minulých a přítomných situací, by mnoho významných souvislostí zůstalo neodhaleno.
Román Žert (1967), jehož příběh je rozkročen mezi tragikou a groteskností, dodnes patří k vrcholům české prózy se závažnou společenskokritickou i existenciální tematikou. Totéž v oblasti kinematografie platí o jeho stejnojmenné adaptaci, ve které režisér asociativním střihem, hloubkovými kompozicemi záběrů a důmyslnými kontrapunkty obrazu a zvuku dosáhl obdobného významotvorného účinku jako Milan Kundera využitím modernistických narativních postupů. Přítomný děj je pod tlakem neodbytných hrdinových vzpomínek postupně stále více nahrazován výjevy z minulosti, kdy on, Ludvík Jahn, patřil k obětem tuhého stalinismu. Jeho zmrzačený život odkazuje k bezpočtu osudů nevinně pronásledovaných lidí.