Vymývání mozku: Pohlaví-kamera-moc
Jak filmový jazyk přispívá k šíření genderové nerovnosti? Komu je přisuzována aktivní vypravěčská pozice, a kdo je naopak pasivním objektem diváckého pohledu? Nina Menkes oprašuje zásadní teze feministické filmové teorie a nekompromisně obnažuje neviditelné mechanismy, které jsou součástí narativní kinematografie.
Ačkoliv od vydání stati Vizuální rozkoš a narativní film uběhlo už 47 let, její závěry zůstávají stále aktuální. Americká teoretička Laura Mulvey tehdy revolučním způsobem rozčísla vody filmové teorie, když nekompromisně odhalila neviditelné mechanismy klasického hollywoodského filmu, přispívající k genderové nerovnosti. Nezávislá režisérka Nina Menkes pokračuje v jejím odkazu a pomocí necelé dvoustovky filmových ukázek obnažuje postupy, které mužům a ženám ve filmovém univerzu připisují rozdílné pozice a práva. Výsledkem je zábavný úvod do kritické filmové teorie i filmové praxe, po jehož absolvování se na známé filmy už nikdy nebudete dívat jako předtím.