Stíny horkého léta
Ze tří Vláčilových filmů, situovaných do neklidné doby těsně po 2. světové válce, má nejsevřenější tvar toto drama, vzdávající hold neokázalému hrdinství. Odehrává se na samotě uprostřed beskydských lesů, kde ovčáka a jeho mladou rodinu ohrožuje na životě pětice ozbrojených banderovců, kteří si tu násilně vynutí přechodný úkryt. Režisér v duchu klasicistního dramatu staví na jednotě místa, času a děje a na mistrovském gradování napětí se podílejí pro něho příznačné postupy: dynamická kamera, její neobvyklé a významotvorné úhly pohledu, vypjaté scény zpola zahalené tmou, tlumené herecké projevy, užívání výrazných hudebních motivů i značných ploch ticha.